06 januari 2015

Pepp inför nya året


Inspirerande tankar

Det finns en tjej som heter Sofia Sivertsdotter som driver ett företag som heter Goodliness. Hon arbetar med individutveckling, man kan läsa mer här. Sofia skriver också vackra och insiktsfulla texter som man kan läsa på hennes blogg. Jag kom först i kontakt med henne genom att en yogainstruktör på min resa till Portugal läste en text av henne under en avslappning. Jag blev så berörd av denna text och själva stunden att tårarna bara rann. Jag skrev om det efter att jag kommit hem här.

På sin blogg inför jul- och nyårshelgen skrev Sofia ett inlägg med sju punkter att tänka på inför dessa helger. Att tänka på och leva efter under dagar som ofta kan vara fyllda av stress och krav, när de egentligen är till för att bara ta det lugnt med nära och kära.

Jag tog verkligen till mig dessa punkter och känner att de rimmar bra med mina egna tankar om hur jag vill att mitt kommande år - och liv - ska vara! Jag har modifierat dem lite för att passa mig.

1. Vara steget före - skapa tid och utrymme för reflektion och tankar på hur jag vill och inte vill leva.

2. Hoppa över stress och hets - planera, strukturera, prioritera och bestämma mig för vad jag vill fokusera på.

3. Vara sann mot mig själv - göra det som känns rätt för mig, det finns inga måsten och normer som passar för alla.

4. Vara generös mot andra - ge, med kärlek och omtanke.

5. Ta hand om min kropp - ge min kropp aktivitet, bra mat, vila och kärlek

6. Ta hand om min själ - ta mig tid för mig själv, vila och reflektion

7. Stanna i nuet - jag vet ingenting om vad som händer i morgon och det som hänt har redan hänt.

Det känns som om dessa sju punkter liksom sammanfattar de tankar jag haft kring mitt nyårstema och hur jag vill leva mitt liv. Känner mig så pepp att ta mig an detta nya år! Känner mig pepp att göra medvetna val i allt jag gör! Det känns liksom väldigt spännande, det blir ett bra år det här, det känns!


8 kommentarer:

Hannis sa...

Det där är punkter som verkligen går att leva efter hela året.
Framför allt att vara sann mot sig själv.
Det är viktigt=))

Kram Hannis

Husbilen Tuzzen sa...

Tänkvärd lista att bära med sig hela året.
Kram Helén

anettan sa...

Låter verkligen som något för mig...... Viktiga saker att tänka på. Kram Anette

Bakom dörr nr. 11 sa...

Tänkvärda ord att ha med sig.
Trevlig kväll
Kram Pia

Flower of Fame sa...

Så bra punkter att följa. Bra men ändå realistiska.de måste de nog vara. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Birgit sa...

Som vanligt är du så klok! Superbra punkter! KRAM

Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar sa...

Låter som mycket kloka tankar att bära med sig under ett nytt år med en massa nya möjligheter.

SV: Det verkar bara vara en app för iPhone eftersom det är något samarbete med Apple.

Kramar Hanna

The Place To Be sa...

Låter som kloka tankar! Jag gillar verkigen nytt år för då tar man sig tid och fundera på om man lever som man vill! Men jag ska nog göra ett litet första bokslut redan om 3 månader, så lätt att det bara rinner ut i sanden annars :-).

Önskar dig en bra start på 2015!
Kram Malin