01 juli 2014

Utmana mig själv



För lite mer än ett år sedan tränade jag löpning regelbundet. Jag satte fint pers på 5km och har aldrig varit i så fin löpform. Men förvaltade jag detta....nix, istället så tappade jag bort det totalt. Ingen träning och istället gick jag upp en massa i vikt och hamnade i mitt livs värsta form...inte kul.

Jag har gjort en del försök att ta mig ur det, men har liksom inte riktigt hittat motivationen. Men min fina vän Nellie tipsade om en tjej som är personlig tränare och som sökte tjejer till en grupp som hon skulle coacha online. Jag sökte - och kom med!

Så, under fem veckor har jag och 7 andra tjejer blivit coachade av Malin med Facebook och Instagram som kanaler och med viktminskning som mål. Kriterierna för att vara med var att man skulle vara skadefri och inte allergisk mot något. Jag gick in i detta med massor av motivation, men kände mig ändå lite tveksam....varför skulle det funka denna gången...

Vi fick olika recept på en hel massa frukostar, luncher, mellanmål, middagar och efter-tränings-mål. Vi fick träningsscheman, både styrka och kondition. Ibland fick vi utmaningar att göra. Och som vi har slitit! Och peppat! Det är fantastiska tjejer som jag lärt känna över nätet! Jag hade aldrig fixat det utan deras pepp och heller aldrig utan Malins recept, träningsscheman och kloka råd. 

Varje måndag har vi vägt och mätt oss och rapporterat in till gruppen. Väldigt effektivt! Det funkar klockrent för mig! Att fuska finns inte på kartan och tävlingsnerven slår till rejält! Inte för att det är en tävling mot de andra, vi hade så helt olika förutsättningar....men mot mig själv! 

Så, hur gick det då? Jo, de fem veckorna - som blev sex då vi fick en bonusvecka - är över sedan ett par veckor tillbaka. Och - jag har gått ner 5 kg och minskat bland annat 4cm runt magen, 3cm runt låret och 5cm runt rumpan! Jag är supernöjd med detta, stolt över mig själv!

Men, jag är inte klar....jag har några kilo kvar tills jag är tillbaka till den form jag vill ha. Och nu är jag 'on my own' och det är svårt.... Jag behöver den där strukturen. Jag behöver 'rapportera' mina resultat för att känna lite 'tävling'. Jag inser ju att jag måste klara detta själv och kan ju inte ha någon som 'kollar' mig hela tiden...men som sagt, det är svårt. Just nu står jag stilla....men går inte upp i vikt i alla fall.

Jag är inte lika hysterisk godissugen längre, men sugen är jag....varje dag. Jag äter en himla massa god mat, så det är absolut inte så att jag behöver 'offra' något i matväg. Men just nu är jag väldigt strikt eftersom jag vill gå ner till min målvikt, så nu äter jag inget bröd till exempel. Det saknar jag enormt! Och glass.....och godis....choklad..... Jag inser att jag inte kommer att kunna äta godis varje dag, som jag gjort tidigare. Men jag kan inte heller tänka mig ett liv utan godis och annat gott. Jag måste lära mig att hitta en balans. Och det kommer väl antar jag.... Under dessa veckor har jag lärt mig mycket! Något av det viktigaste är det här med mellanmål. Att se till att äta oftare, lite men ofta. Så att jag inte blir sådär vrålhungrig till lunch och middag och vräker i mig en himla massa innan jag hunnit tänka! 

En annan sak jag är så glad över är att jag hittat tillbaka till träningen! Jag tränar lite blandat just nu. Det blir lite löpning, powerwalks, Friskis & Svettis, styrketräning hemma...sånt jag känner för för tillfället. Men det är kul! Och det är jag glad för.

Mitt mål är att nå mitt viktmål den 11 augusti. Då är min semester slut och jag börjar jobba igen. Jag tänkte att det kan vara viktigt för mig att inleda hösten på ett positivt sätt! Jag fortsätter kämpa och jag har de där goa tjejerna kvar på Facebook för vi bad om att få behålla vår grupp. :)


11 kommentarer:

dianasdrömmar sa...

Duktig du är, jag måste också ta tag i det där...men saknar motivation..kram Diana

pillan sa...

Härligt jobbat och grattis till dig!!
Vad bra att du känner glädje med din träning igen och snart kommer du säkert att "vara fast" igen så det inte blir några långa uppehåll! Då jag varit förkylt nån vecka nu så har jag halkat efter men det måste man tillåta sig vid sådana gånger. Idag gör jag gymmet osäkert igen, Längtar!!

Kram PIllan

Anonym sa...

Starkt jobbat! Du får hitta någon app som du kan rapportera på :)
Kram Sara

Sofia - Strawberry Dreams sa...

Heja dig! Superbra kämpat! Och som den PT jag är så värmer det i hjärtat av att läsa sådana här historier :).

Birgit sa...

Bra gjort!! Du har verkligen lyckats och du kommer att fixa det!! 11 aug har jag oxå satt som mål och nu blev jag mer peppad :-) Jag tappade oxå bort motivation här i vintras och håller det inte längre. Så tillbaka till träningen och få ordning på kosten! Jag hejar på dig!! Kram

Bara anna sa...

Imponerad! Så jätteroligt att det gått så bra, du är skitsnygg ju! Njut av att vara du....
Kram!

a kitchen in the country sa...

Heja dig Jennica! Bra jobbat och jag imponeras så av dig. Du bara kör på och ger dig inte. En riktig vinnarskalle. Du inspirerar ska du veta och jag är så stolt över dig. Och vilken skön känsla att finna styrka och stöd i varandra i gruppen. Ett stort grattis vännen!

Ta hand om dig och njut av sköna sommardagar!

Kram Charlie (dvs Lotta som efter välbehövlig bloggpaus har påbörjat ett nytt bloggäventyr, något helt annorlunda men också samma på många sätt)

Flower of Fame sa...

Så duktig du är. Håller tummarna för att du ska klara det. Jag tror du lyckas med din målmedvetenhet. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Unknown sa...

Bra jobbat :)
Kram Maria

anettan sa...

Så flitig du är. Starkt jobbat! Motivation tycker jag man skulle kunna klicka hem från mätte, tänk vad bra det hade varit.kram Anette

Therese sa...

Så flink du har vært. Grattis! Men du, hva skjedde med å være fornøyd med det uperfektet? :) Du kan være fornøyd akkurat slik du er nå, du ser bra ut! Det viktigste nå er å stabilisere vekten, husk at det tar opptil 3 år før kroppen akseptere den nye vekta inntil det vil den forsøke å få kiloene tilbake - ikke rart det er vanskelig. Lykke til videre!

Det er så fint å være med deg på hagebesøkene! Så flott bilder og hager. Takk for titten.