31 juli 2014

Ny vänskap


Igår träffade jag en god vän till mig. Vi har känt varandra länge, eller rättare sagt....vi har känt till varandra länge. Vi har däremot bara träffats en handfull gånger, bara hon och jag. Jag är dock väldigt glad över att vi har börjat träffas och jag räknar nu henne till en av mina bästa vänner!

När vi träffas så pratar vi. Massor! Vi har kommit fram till att vi är ganska så lika på många sätt, och givetvis också olika....men vi upptäcker hela tiden nya sidor hos varandra där vi är lika. Och så har vi kanonbra samtal. Spännande!

Jag och tjejernas pappa gick skilda vägar för ungefär 2,5 år sedan och min väninna och hennes man skildes för ungefär 1,5 år sedan. Jag vet inte om det är så för alla som separerar, men vi båda går igenom någon form av "inre resa", hur klyschigt det nu än kan låta. Men har man levt tillsammans med någon länge så är det klart att man formas av den personen, inget negativt med det. Det är ju naturligt att det blir så. Men sedan, när man blir själv, då ska man ju hitta tillbaka till det som är "bara jag". Vem är jag när jag inte är i ett förhållande? Vem är jag när jag bara är Jennica? För mig handlar det faktiskt inte om att "hitta tillbaka", jag behöver hitta dit, kanske för första gången. Jag har skrivit om detta förr.

Både jag och min väninna gör nya upptäckter om oss själva hela tiden. Och så jämför vi vad vi kommer fram till. Pratar och skrattar. Det är guld värt att ha en vän som går igenom samma som en själv. Och även guld värt att ha en vän som också är singel. Vi pratade mycket om det där. Jag har många vänner, väldigt goda vänner. Dessa vänner är alla i förhållanden, med eller utan barn....oftast med. Jag vet att jag är välkommen hem till alla mina vänner när som helst. Däremot så är det ju så, helt naturligt, att de har fullt upp i sina liv med sitt. Dagarna går snabbt, aktiviteter avlöser varandra, vardagslogistiken skall skötas och blir det några luckor så spenderar man ju helst dem med sin familj. Sådär har jag ju också det.....varannan vecka. Grejen är ju att varannan vecka är det bara jag och jag har all tid i världen att hitta på saker. Jag har länge nu haft ett stort behov av att vara själv, och jag gillar att vara själv. Jag behöver det. Men, jag har också kommit in i en fas då jag gärna gör saker, träffar folk. Jag kan uppleva att jag blir lite rastlös. Det är inte så lätt att helt spontant hitta på något med någon, de allra flesta är ju upptagna på sitt håll. Då är det ju kanon att ha hittat en vän som har samma behov som jag!

Så, tack min fina vän för att du kommit in i mitt liv! Tack för att du som jag gillar att sitta och vända och vrida på saker och ting, fundera och filosofera. Tillsammans kommer vi fram till en himla massa bra saker, eller hur?! :)

Kram på dig! 
Och Kram till alla mina vänner - ni är bäst!


15 kommentarer:

Husbilen Tuzzen sa...

Vilken härlig vänskap! Vårda den ömt.
Kram Helén

Maria sa...

Tack, söta, fina Jennica. Nu gråter jag ju nästan. Är så otroligt tacksam att du kommit in i mitt liv också och jag vänder tillbaka varje ord du skriver.

All kärlek till dig <3. I mängder....


PS. Hoppas inte du har fler väninnor som skilde sig för 1,5 år sedan och som du träffade igår ;).

Melody and M.E sa...

Låter som en helt fantastisk vänskap! Vilka gåva!
Blir nästan lite avundsjuk…
Lyckliga Ni som har varandra!
Kram M.E

anettan sa...

Sån vänskap ska man vara rädd om. Så härligt att ha. Kram Anette

Flower of Fame sa...

Vilken fin vänskap.härligt ni har varandra. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Suz sa...

Det är härligt med vänner alla kategorier:) Och när man hittar någon som är i ens egen situation, vad det än månde vara, så känns det alltid extra bra.

Nu har jag läst ikapp mig här och vilken härlig resa du och tjejerna hade! Härliga bilder bjuder du på och vilket vackert hem ni har! Och boken, den finns i bokhyllan och väntar på att bli läst:)

Ha det fortsatt fint!
Kram
Suz

Life´s Silverlining and I sa...

Vad fint du skriver och det är ju så härlig känsla det du beskriver när man hittar någon som det stämmer så där bra med. Jag upplever att olika vänskaper passar i olika tider mer el mindre. Bra att du hittat en så fin vän. Kram Pernilla

Villa Ell sa...

Så härligt med sådan vänskap...
Skönt att kunna ventilera med någon i samma situation...
Vårda den ömt!

Kram Sandra

The Place To Be sa...

Ja tänk vad vänskap betyder mycket. Härligt att du träffat en så fin vän.

Kram Malin

Hannis sa...

Vilken underbar kommentar din vän har lämnat!

Och så fint!
Det är en ynnest att ha dom där vännerna.

Kram Hannis

Unknown sa...

Så kul att ni funnit varandra! Perfekt att ventilera glädje och även små bekymmer med. Kram

choicesbyannie sa...

Så härligt att ha funnit en sådan vän. Vilken fantastisk vänskap. Så fina ord din vän skrev tillbaka, lite så att det tårade sig i ögonen. Vänskap är verkligen fantastiskt.
Kram
Annie

dianasdrömmar sa...

Mysigt :) har också fått lite nya vänner senare i livet som jag verkligen uppskattar kram Diana

bara anna sa...

Vad härligt! Jag har med en kompis som är så värdefull för mig. Vi förstår varandra och kan sitta och prata i timtal.
Resa inåt är så häftigt!
Kram

Birgit sa...

Men det är väl härligt att hitta en ny vänskap och det är ju guld värt!! Kul för er :-)
Och vilken fin bild på dig!!
Sv: Tack! Den bilden är en favorit från vårt bröllop, en ögonblicksbild som blev så bra.
Träningsvärk ska utrotas med mer träning. Det blev ett joggingpass igår med :-) Känns skönt att börja komma igång igen.
Ha det gott!
KRAM