22 juli 2013

Österlentripp


I lördags var jag på Österlenutflykt tillsammans med Josefine, min syster och hennes sambo. Vi körde i två bilar vilket gjorde att jag fick en massa egentid med min stora tjej och det var helt underbart! Vi satt och pratade om allt möjligt, vi skrålade ikapp till radion och bara var tillsammans. Det är vi inte bortskämda med! Vår lillis är helt underbart go, men hon tar rätt mycket plats den där lilla 4-åringen, så att få spendera en hel dag tillsammans med min nyblivna tonåring var riktigt lyxigt!

Vårt första stopp blev Österlenkryddor där vi sniffade på en hel massa olika kryddor och tittade på fina saker. I ett hörn av växthuset hade en liten fågel blivit instängd, troligen bara en unge, och vi gjorde en insats och hjälpte den ut. Inte alls rädd var den utan verkade snarare tacksam över att få sätta sig först på min hand och sedan hos Josefine. Så söt!

Sedan for vi till Simrishamn. Tyvärr missade vi en massa loppisar på vägen dit, men vi tänkte ta dem på hemvägen.......tyvärr gick tiden så snabbt att det aldrig hanns med. Det var lite synd. Men vädret var helt fantastiskt och vi picknickade i hamnen i Simrishamn. Sen blev det en tur i stan med en titt på torghandeln, ett besök i Apotekarens trädgård och så styrde vi kosan mot en stor loppis som skulle stänga klockan tre - min tji fick vi! De stängde redan halv tre så nej, det var helt enkelt inte meningen att det skulle bli något loppisbesök denna dag....

Men det är en fin liten stad, Simrishamn. Söta, fina hus med stockrosor och klätterrosor längs fasaderna. Vid det här laget så var vi supervarma och det blev ett dopp i havet innan vi körde vidare. Jisses vad kallt!! Jag är ju en badkruka av rang, men här tyckte faktiskt till och med Jossan att det var kallt - huuuu! Ett snabbt dopp under föga smickrande skrik och frustande fick det bli! Och efteråt tog det ungefär 20 sekunder sen var man lika varm igen....

På vägen hem stannade vi på Olof Viktors och fikade, det blev glass som vi åt i deras mysiga trädgård - mums vad gott! Glass......skulle kunna äta obegränsade mängder! Det är ju så gott! En av mina största laster.....

En fantastiskt mysig lördag blev det! Det allra mysigaste ändå var att få spendera hela dagen tillsammans med min underbara stora tjej!

2 kommentarer:

TITTILINA sa...

Det finns ju så oändligt mycket mysigt på Österlen!
Det låter som ni hade en toppendag.

Kram

Birgit sa...

Så mysigt med såna utflykter och jag förstår att det var mysigt och lyxigt att få ha lite egentid med bara ett av barnen! För det är viktigt det med och så får man höra så mycket när det verkligen finns tid till att prata och lyssna!