16 december 2012

Emerald - årets färg

Årets färg 2013 hos Pantone heter Emerald.
Bild från Pantone.com

Varje år utses årets färg av trendspanare från olika färgföretag, där Pantone är det ledande. 2013 heter årets färg alltså Emerald. Årets färg är ofta symbolisk och handlar om saker utöver enbart färgtrender. Världsläget påverkar, men även vad folk känner, tycker och tänker. Men givetvis är färgen en trendfärg som kommer att synas i kläder, accessoarer och inredning.

Övriga färger 2013 är Dusk blue, Tender shoots, Lemon zest, Linen, Poppy red, Grayed jade, African violet, Monaco blue och Nectarine.

Bild från Pantone.com

Jag gillar verkligen den här gröna färgen! Jag tycker ju om gröna nyanser så det här passar mig bra. Men även de övriga färgerna är fina tycker jag och förutom Emerald så tycker jag särskilt om Linen, Grayed jade, Dusk blue och......äsch, jag tror jag gillar de flesta. De enda jag personligen bara känner sådär för är Lemon zest och Nectarine. Lite för gult och orange för mig.

Bild från Pinterest

Om ni är nyfikna på vilka som varit föregående års färger ser ni dem här:

Bild från Pantone.com

1 kommentar:

smile sa...

Vilka mysiga dagar ni haft på sistone. Härligt! Och snart är det jullov.

Ha det gott!
Kram :-)