22 april 2012

Fantastisk helg

När jag var 10 år så flyttade jag och min familj till Skåne. Vi bodde då längs sydkusten på en gammal avstyckad gård, Mossbylund. Granne med oss bodde en äldre dam som hette Edith, och hennes tre barnbarn bodde hos henne hela somrarna, de var de första jag lärde känna när jag flyttade ner. Och vi är vänner än idag! När jag fyllde 40, för ett och ett halvt år sedan, så fick jag i födelsedagspresent av två av dessa tjejer en helg med dem nere i Mossby, i deras mormors gamla hus. Edith finns tyvärr inte med oss längre, men huset finns kvar i familjen.

Så, i går förmiddags satte jag mig i bilen och körde söderöver. Det blev en lite nostalgisk bilresa förbi min gamla högstadieskola, min mellanstadie skola och den by där alla mina kompisar bodde. Jag körde förbi huset där min gamla bästis bodde. Jag har ju kört förbi här många gånger under årens lopp, men av någon anledning så kändes det väldigt speciellt just denna helgen. Kanske för att jag körde alldeles själv, kanske för att jag var på väg ut till Mossby och Ediths hus, där jag inte varit på många år.

Det blev en helt underbar helg och jag har blivit så ompysslad! Vi gick en lång runda längs havet när jag kom fram i lördags, det är så vackert! Och tänk att det ligger hus ända nere längs stranden, vilken dröm att bo sådär! Vi gick och pratade och tittade på "våra" gamla ställen. Vi gick också förbi den gård där jag bodde. Där är det nu lägenhetshotell och det ser väldigt annorlunda ut mot när jag bodde där!

Det blev ju också helt underbart väder på eftermiddagen och vi satt ute ända till klockan var sex och drack bubbel, pratade en hel massa och bläddrade i tidningar! Såå underbart! Vänner, bubbel och tidningar.....svårslaget! :)

På kvällen blev jag bjuden på underbar 3-rätters middag och vi pratade och pratade. Vi kröp till sängs innan klockan var tolv, helt slut. I morse blev det sovmorgon till nio, bara det en lyx! Men att dessutom komma upp till färdigdukat frukostbord gjorde ju inte saken sämre precis.... Idag har det regnat en hel del så det blev mys i soffan med te och bok, inte dumt det heller. Efter ytterligare en promenad längs havet och lite lunch, så var det dags för mig att köra hemåt.

TACK underbara Petra och My för min födelsedagspresent! Det blev en perfekt avslutning på en riktigt bra vecka! Som ett mentalt spa!




Tänk att sitta i denna bastutunnan och se ut över havet, det är ungefär 20 meter dit...

Mossbylund, som det ser ut idag.

1 kommentar:

Johanna Stålros sa...

Det lät underbart- passade väldigt lägligt in nu;) Fina bilder. Kramar