17 januari 2012

Böcker i litet format

Jag älskar ju böcker, det är ingen hemlighet för de som känner mig. Det är inte bara läsningen som jag tycker om, utan jag tycker verkligen om själva böckerna. Jag älskar vackra omslag, jag tycker om olika typer av papperskvalitet, jag tycker om udda format på böckerna, jag tycker om olika typsnitt.....kort sagt, jag är en riktig nörd! :)

Nu har det kommit ett nytt format som kallas Excess! Det är en inbunden bok med trådbunden rygg och  pärmarna är hårda och stabila. Det är storleken som är det speciella, den är bara 12x8 cm. Läsupplevelsen blir också lite ovanlig eftersom man läser på tvären, detta möjliggör att textstorleken är hyfsat stor trots det lilla formatet. Pappret är väldigt tunnt och känns faktiskt ganska exklusivt. Excessböckerna ges ut av Pocketförlaget i nära samarbete med holländska Jongbloed bv.

Detta är ju ett perfekt komplement till vanliga pocketböcker tycker jag! Man brukar ju säga att pocketböcker är bra att ta med på semestern eftersom de är mindre och lättare än en inbunden bok. Många känner att man inte behöver vara så rädd om en pocketbok, men så resonerar inte jag. En pocketbok är också en bok och därmed är man rädd även om dem! :) Dessa nya böcker är ju mycket mer hållbara än en pocketbok med sina hårda pärmar och det lilla formatet är ju ännu mer perfekt att ta med på resan.

Just nu finns det 10 svenska titlar och fler är planerade. Böckerna finns att köpa i bokhandeln och jag har även sett dem på ICA Maxi. Här kan man läsa mer!



Bilder från Excess

2 kommentarer:

Kim sa...

Jag har också pillat lite på dem. De både ser märkliga ut och känns märkliga. Men spännande så klart!

Birgit sa...

Måste nog spana in en sån bok nån gång, verkar lite intressant. Hoppas allt är bra förresten, här rullar allt på i vardagslivets karusell :) Kram