13 juli 2011

"Powerbook" av Jeanette Winterson

Igår träffades vi i bokklubben och grillade i Mias kolonistuga. Det är så mysigt där! Hennes lilla trädgård är i mina ögon helt perfekt, rabatter som är överfulla av blommor, helt omöjligt för ogräs att växa. Knotiga äppleträd. Så fint!

Det blev en mysig kväll, och vi satt utomhus ända till klockan var efter tio på kvällen. Sedan kom Ollonborrarna och då flydde vi in, de är så läskiga och ska alltid trassla in sig i håret av någon anledning. Så vi fortsatte att mysa i den söta stugan och jag kom hem alldeles för sent, men men....det är ju sista dagen på jobbet idag så det känns ändå ok. Vi har nu träffats i ungefär 10 år med bokklubben, och våra träffar blir bara trevligare och trevligare - kul!

Boken då....jo, vi hade läst "Powerbook" av Jeantte Winterson och Annika som valde den hade fått den rekommenderad av en vän. Jag vet inte om de är vänner längre, för Annika började seriöst tvivla på denna väns tycke och smak! :)

Ingen förstod riktigt vad boken handlade om. Vi fick inte ihop den. Vi tyckte varken om historien eller språket. Vi var dessutom rörande överens om detta, och det är lite ovanligt. Normalt så är det alltid någon som har en lite avvikande åsikt. Men den här boken kunde vi varit utan.

Vad handlade den om då....? Jag kan knappt förklara, fick inte riktigt ihop det själv som sagt. Bokens huvudperson är Ali och hon (tror det är en hon, jag kom inte ens underfund med det helt säkert....) är författare. Ali skriver berättelser på beställning som levereras via mail. Det är svårt att veta om allt i boken är en uppdiktad berättelse eller om något är verklighet, som Ali faktiskt upplever själv. Ibland utspelar sig berättelserna i nutid och ibland i dåtid, och ibland så blandas detta friskt....förvirrande. Ibland utspelar sig berättelsen i kända sagor och myter. Temat får väl ändå sägas vara kärlekshistorier, men jag förstår faktiskt inte vad det gick ut på.

Jag kan ärligt inte säga så mycket mer än så. När jag läst ut boken så kände jag mig helt tom, helt opåverkad. Den gav mig ingenting alls faktiskt. Jag förstod den verkligen inte. Så nej, jag rekommenderar den inte!

1 kommentar:

Jessica sa...

Jag fastnade verkligen här, vilken mysig blogg du har. Riktigt fin, den och du utstrålar värme!