09 december 2010

Julbak

Idag är det Anna-dagen, den 9 december. I vår familj har det alltid varit den dagen då vi bakar pepparkakor och lussekatter. Jag och min syster har alltid bakat hemma hos mamma och på senare år har Jossan också varit med. Men i år så stod jag faktiskt över, det har varit så mycket att jag bara ville vara hemma, kände att jag inte orkade åka iväg. Men baka vill jag ju göra, det är så mysigt och det sprider en sådan härlig doft i huset. Så, jag och Jossan har bestämt att vi ska baka i helgen! Och eftersom saker och ting tar lite tid i det här huset, med olika aktiviteter som ska göras, mat som ska lagas och liten tjej som ska tas om hand, så har jag tänkt mig att vi sätter av hela helgen för bak. Sakerna får stå framme och när vi har en stund över, så blir det bak och julgodis!

Jag har suttit ikväll och letat recept och de jag har bestämt mig för kommer från boken "Monikas Jul". Jag fick den i julklapp förra året och jag tycker mycket om den. Den är himla mysig att titta i, här finns recept på allt som hör julen till, plus lite till. Den känns väldigt julig men inte så där himla traditionellt julig, men ändå varm och personlig. Precis som jag vill ha det! :)

Det som vi planerar att göra är: lussebullar, pepparkakor, skumtomtefudge, wienernougat, julsalt och saffran, vanilj & honungssnaps samt nougatjulgodis á la min farmor.

Ser väldigt mycket fram emot en lugn och skön helg med mycket julbak och pyssel! Hoppas nu att det kan bli så också.....man vet ju aldrig!

4 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Kim och jag har bakat lussebullar och pepparkakor. Det doftar härligt i huset. Hoppas ni får en skön helg med mys och pys.

Jennica... sa...

Jag såg fina bilder av ert bak på Kimmans blogg, så gott ut! Ser fram emot en lugn och skön helg, hoppas det blir så också. KRAM!!!

Kim sa...

Lycka till med bakandet. Lina och jag tänkte ge oss på muminpepparkakshuset i helgen... =S Vi återkommer med resultat!

Jejje sa...

låter som en mysig helg:)9/12 fyller min gubbe år ,på anna dagen:))
Jag skulle gärna vilja hinna baka jag med.hoppas.....
ha en härlig helg/kram från -20 brr