12 maj 2010

Höstväder

Idag har det verkligen varit höstväder ute. Ösregn, blåst, 6 grader, åska och blixtar! Rena rama november, det är tur att det har kommit löv på träden så man fattar att det ska föreställa vår ute. Men men, man får ju försöka göra det bästa av situationen så hela förmiddagen mös jag inomhus medan regnet smattrade på rutorna och det var ganska mysigt faktiskt. Johanna valde att gå upp klockan 4.55 i morse, så hon somnade redan vid kvart över åtta igen och då satt jag mig i soffan med en kopp te och försökte förstå mig på hur man virkar mormorsrutor. Efter en timmes tragglande gav jag upp. Det blev inget bra. Nu står mitt hopp till mamma och att hon ska kunna lära mig!

Efter denna mysförmiddagen blev det lite mindre mys när vi var tvungna att åka iväg och handla, jag och Johanna. Blött och läskigt. Och sedan var det dags för utvecklingssamtal med Josefine i skolan. Allt bra som vanligt och man sitter mest och känner sig superstolt över att få vara mamma till denna fantastiska tjej. Hon är duktig och flitig, en fin kompis, arbetar lika bra självständigt som i grupp, kan samarbeta med även de jobbigaste killarna och är omtyckt av alla. Hon klarade de nationella proven i matte och svenska galant och har klarat av de mål som satts upp för henne. Det enda negativa, om man nu kan kalla det negativt, som hennes fröken kunde komma på var att hon inte gör mer än hon behöver! Ska de skriva minst en sida, då skriver Josefine en sida - även om det innebär att hennes historia får ett abrupt slut. Till exempel. Och jag kunde inte låta bli att le, för det är så karakteristiskt för henne. Hon är otroligt smart och duktig, men anstränger sig inte i onödan. :)

På eftermiddagen blev vi hembjudna till min grannkompis Maria på plättar, vilken vardagslyx! Så jag, Johanna, Jossan och hennes bästis Moa knallade över dit på plättkalas. När tjejerna ätit färdigt så gick de hem igen medan jag och Johanna stannade och lekte med Marias barn. Josefine kom över igen efter det att hennes kompis åkt hem och vi stannade en stund till. Josefine är så himla gullig med små barn, hon lekte med Johanna och Marias son som är ett halvår äldre än Johanna. Så himla go är hon!

Nu ikväll har vi ätit spaghetti med köttfärssås och bara slappat! Jens somnade tidigt i soffan, Jossan har pysslat och jag har badat Johanna och efter mys med henne så har jag också slappat omkring. Jag och Jossan fick en mysstund innan hon gick och la sig då jag läste för henne, det var länge sedan men väldigt väldigt mysigt!

Blixten slog ner här någonstans idag förresten! Den slog ut vårt bredbandsmodem så vi var utan internet hela eftermiddagen! Det höll ju på att bli kris eftersom Jens måste jobba hela långhelgen, men som tur var så lyckades han fixa ett nytt! Denna familjen klarar sig inte utan internet många timmar! :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Jossan.

Du är bäst

tycker

Morfar

Kim sa...

Bra Jossan! Vad gäller virkandet så ska du höra med mamma. Hon har ju utbildat Lina till värsta virkaren! =)

Jennica... sa...

Jag har hört att även Lina har börjat virka! Kul! Jag kommer ihåg hur man gör, men jag får inte riktigt till det ändå. Det får bli en tur till mammis under helgen.

Vad ska du virka Lina?

Lina sa...

Än så länge har det mest blivit en gul korv :D Men jag har tänkt mig att det ska bli något lite finare så småningom... Ska det bli en filt av mormorsrutorna? :)

Jennica... sa...

Hahaha! En gul korv är mer än vad jag har åstadkommit!
Jo, tanken är att det ska bli en filt, en babyfilt till Johanna. Det är bra att göra babysaker, de är så små och tar inte så lång tid. När man fattar hur man ska göra vill säga! :)