18 februari 2010

Sverige vs Koh Lanta

Sitter här och tänker på Koh Lanta samtidigt som jag tittar ut på snön och den gråmulna himlen. Även om vi var där för bara några dagar sedan så känns det redan så avlägset. Det är faktiskt skönt att vara hemma, men det finns saker jag saknar.

Givetvis så saknar jag det uppenbara - värmen, solen, det vackra landskapet, de vänliga människorna och allt det där. Men det finns småsaker som jag verkligen uppskattade när jag var där:

- Enkelheten i att göra sig iordning. På morgonen var det bara att dra på sig en bikini och en klänning, borsta tänderna och så iväg. På kvällarna efter duschen så var det bara att smörja in sig, på med en klänning och borsta håret. Jag har inte sminkat mig på fyra veckor, än mindre gjort något mer med håret än att bara borsta det och ändå såg det tusen gånger bättre ut än när jag lägger ner en massa tid på det hemma.

- Klimatet. Det är ju underbart att aldrig någonsin behöva frysa. Att aldrig någonsin behöva ha något långärmat på sig.

- Luften. Här hemma är jag alltid torr, men inte ett spår av detta märktes på Lanta. Jag behövde knappt smörja in mig. Alla torrutslag försvann, alla torrsprickor på händer och fötter läktes. Undebart!

- Tempot. Inga tider att passa, inga måsten. Jag till och med rörde mig långsammare. Skööönt!

Nu är jag hemma igen och det kliar över hela kroppen för jag är så torr. Den första självsprickan på pekfingret visade sig ungefär två timmar efter att vi landat..... Nu ska man laga mat, samtal ska ringas, vardagslogistiken ska tas om hand igen.

Men finns det då inget positivt med att ha kommit hem? Jo, såklart!

- Att få träffa familj och vänner igen! Nu bokas det träffar och fikor på löpande band! :)

- Rinnande vatten. Enkelheten i att kunna använda vattnet direkt ur kranen. Det är en lyx som man inte uppskattar vanligtvis, men oj! vad det underlättar!

- Att ha sina egna saker runt omkring en, det personliga. Det blir ju lite opersonligt med ett hotellrum till slut.

- Och till sist - Att kunna blogga när som helst såklart!! :)

Inga kommentarer: