11 januari 2010

Pinjenötsbiffar med fetacrème och rostade grönsaker

Gott och lättlagat recept från boken "GI in the city" av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson.

4 portioner

Biffar och grönsaker
600 g nötfärs
1/2 dl grädde
1 ägg
salt och svartpeppar
1 vitlöksklyfta
1/2 kruka färsk basilika
5 soltorkade tomater i olivolja
50 g pinjenötter
1 liten squash
1 gul paprika
1 röd paprika
1 rödlök
olivolja
1 tsk torkad basilika

Fetacrème
200 g fetaost
1 burk creme fraiche (15%)
1/2 kruka färsk basilika
4 soltorkade tomater i olja
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda nötfärs, grädde, ägg, salt och svartpeppar i en skål. Hacka vitlök, basilika och soltorkade tomater fint och blanda ner i färsen. Tillsätt pinjenötterna och forma färsen till biffar och lägg på en ugnsplåt.

Skiva squash, paprika och rödlök och lägg på en annan ugnsplåt. Häll lite olivolja över grönsakerna och strö på salt, svartpeppar och torkad basilika. Ställ in bägge plåtarna i ugnen i ca 20 minuter. Byt plats på plåtarna efter halva tiden. OBS! Jag hade bara biffarna inne i 10 minuter!!

Smula fetaosten och blanda med creme fraiche i en skål. Hacka basilika och soltorkade tomater fint och blanda med fetacrèmen. Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera biffarna med rostade grönsaker och en klick fetacrème.

2 kommentarer:

Maria sa...

Bra bok, det var ur den jag hittade receptet du bjöds på här: kyckling med kantareller mm. Jag har gjort tvärtom. inspirerad av er önskade jag mig Husmorsorna i julklapp så idag har vi ätit kålpudding och i fredags köpte jag bea och ugns-pommes frites för första gången, det var faktiskt gott men förstås så långt ifrån GI man kan komma :-)

Jennica... sa...

Åh, det var ju så gott det jag fick hos dig! Då ska jag genast leta upp det receptet! Och vad kul att jag kunde inspirera dig, den är himla kul den kokboken. Man kan läsa den bara för att den är rolig! Och det finns faktiskt en hel del gott i den, men så GI och nyttig kanske den inte är! :)