19 januari 2010

En låång resa

Hej på er! Nu är vi framme i Thailand! Här är alldeles underbart skönt, nu är klockan halv elva på kvällen men ändå är det alldeles varmt ute. Det är så härligt att slippa frysa. Jag sitter här i det lilla huset där de har datorer och numera också trådlöst nätverk, så jag använder Jens dator. Här sitter flera andra som också använder datorerna och det ljud som genomsyrar det mesta är sikador och grodor som låter jätte-mycket! :) Detta lilla hus har skjutdörrar med glas som väggar och de går att skjuta åt sidan så att man sitter mer eller mindre utomhus.

Vi hade en lång resa hit. Vårt flyg gick från Arlanda så vi fick börja med att åka tåg till Stockholm. Tågresan gick rätt bra men Johanna tyckte att det var sådär att sitta still i en tågstol och vi försökte oss på att hon skulle krypa lite i gången men det gick sådär. Hon var lite gnällig men hon sov litegrann så vi fick pusta ut. Denna tågresa gjorde att vi kände oss lite oroliga för flygresan....tågresan tog ju 4,5 timme medan flygresan skulle ju ta 11 timmar!

Väl framme i Stockholm träffade vi Jonas och tog en snabbfika med honom. Han var snäll och tog hand om våra vinterjackor så att vi slapp ta med det, vi hade liksom en del att bära på ändå. Herregud så mycket packning vi hade! Varsin stor ryggsäck, varsitt handbagage, Jossan hade en resväska och ett handbagage, en barnvagn och en resesäng.

På flygbussen sov Johanna hela vägen vilket var skönt! Vi var i god tid på Arlanda och hann med lite shopping och lite mat, innan det var dags att gå på flyget. Vi hade bokat speciella platser, precis bakom toaletterna så att det fanns extra benutrymme vilket är skönt för då kan man sätta ner Johanna så att hon kan krypa lite grann. Vi fick också en liten säng som man fäste på väggen där hon kunde sova. Sedan började en låång flygtur, men det gick trots allt bra. Josefine sov det mesta av vägen men hann även med att titta på en film. Johanna sov också en hel del faktiskt, lite oroligt som hon gör men trots det så gick det över förväntan. Inga vrålskrik eller så, vilket vi varit oroliga för. Hon lekte lite på golvet, pratade med sin medresenärer och sådär! :)

Det var så otroligt skönt att få gå av flyget, 11 timmar i flyg är rätt jobbigt. Speciellt med en liten bebis eftersom vi inte kunde sova medan hon sov eftersom hon kunde ramla ner ur sin lilla säng. Vi slumrade lite i skift, men det blir ändå orolig sömn. Så det var skönt att få komma av och det är helt sanslöst att känna den värme som slår emot en. Här är ungefär 30-35 gradet varmt!

Efter flygresan så väntade ytterligare två timmar med minibuss och två kortare båtturer, för att komma till Koh Lanta. Så vi var ju lite mörbultade när vi väl kom fram hit, men ååhhh vad fint här är! De har piffat till och byggt om ytterligare så det är ännu finare än innan. Vi tog varsin snabbdusch och sedan åt vi middag på hotellets restaurang och maten var lika super-god som jag mindes den. Jag verkligen älskar thailändsk mat! Tänk att jag ska få äta det varje dag i en hel månad!!

När vi ätit så tog vi oss tillbaka till vår bungalow, som är jätte-fin! De har renoverat även dem och de är riktigt riktigt fina! Nu väntade en jobbig natt, ingen kunde sova riktigt. Johanna somnade när hon fått sin välling och Jens somnade också rätt så direkt. Jag hade också kunnat somna men det kunde inte Jossan, hon blev lite stressad över detta och jag låg hos henne en stund. Men sedan började Johanna sova oroligt och vaknade med jämna mellanrum och satte sig upp. Sedan kom Jossan och la sig i vår säng och Johanna vaknade med jämna mellanrum......Jens vaknade och till slut så kändes allt helt hopplöst. Men slutligen så somnade Jens och Jossan, Johanna fortsatte sova oroligt men var trots allt väldigt snäll som accepterade att jag la henne ner hela tiden. Inte en enda gång grät hon eller blev sur. Jag somnade också till en stund tidigt på morgonen, men när klockan ringde (Jossan skulle på inskrivningssamtal på sin skola!) så kändes det som ett skämt. Men men, så är det ju med jetlag....inget att göra.

Nu är vi i alla fall här och det är så himla härligt!!