29 november 2009

Första advent

Vi har även hunnit fira första advent här hemma! Igår kväll satte vi upp ljusstakar och julstjärnor och jag älskar det fina ljus de ger! Det var super-mysigt att gå upp i morse när stjärnorna lös så fint på ovanvåningen!

Idag har vi ätit god fiskgryta som Jens lagade och så tände vi första ljuset tillsammans. Vi har även druckit glögg, första muggen igår och ytterligare en idag - mums! Jag älskar denna tiden fram till jul, det är så mysigt! Mysig stämning, mycket ljus, lite spänning och mycket gott att äta och dricka.

Jossan är helt uppspelt inför 1 december och årets adventskalender. Hon vet att hon får en chokladkalender av mormor och morfar och så TV's av oss. Hon brukar ju få presentkalender och så har hon önskat sig en Littlest Pet Shop-kalender......men hon vet inte om hon får en eller båda....spännande!!! Hon kunde omöjligt somna ikväll! :)

Jag tycker det är så roligt och mysigt att vi har lyckats skapa våra egna traditioner i vår lilla familj. Ljusstakar och julstjärnor som ska fram kvällen innan första advent, de ska upp på sina bestämda platser, längtan och spänningen inför 1 december och adventskalendrarna och allt annat mys som hör till. Det är härligt att se Josefine och hur hon vill att allt ska vara som "det alltid har varit". Det gör mig så glad, för det har varit mitt mål. Jag har själv alltid älskat julen med allt vad det innebär och är van vid traditioner och att saker och ting ska vara som de "alltid har varit".

2 kommentarer:

Kim sa...

Låter mysigt! =) Själv tycker jag att jag har väldigt mys här hemma också med adventljusstakar i alla fönster och utebelysningen på plats. För att inte tala om min presentkalender!

Jennica... sa...

Så fint det låter! Och vad himla gulligt med presentkalender! :)