15 oktober 2009

Synestesi

Jag har ett neurologiskt tillstånd. Jo, det är sant! Min syster skrev till mig idag att hon sett ett program igår om synestesi. I ärlighetens namn så visste jag inte vad det betydde, tänkte att det kanske handlade om dyslexi fast för siffror eftersom det är ett annat 'tillstånd' jag har! Så jag kollade på wikipedia vad synestesi är och det var ju helt sanslöst! Inte visste jag att detta "fanns", trodde bara att det var jag som var 'sådär'. Såhär står det om synestesi i wikipedia:

"Synestesi är ett neurologiskt tillstånd som innebär att två eller flera sinnen är sammankopplade. Vissa synesteter kan höra färger, andra kan se ljud - symptomen varierar."

Det står också:

"Den vanligaste formen av synestesi är troligen att se olika färger för olika bokstäver eller siffror, (ibland hela ord, särskilt ofta tidsenheter såsom veckodagarnas namn och månaderna). Varje bokstav har alltid samma färg och den förändras inte ofta. Det är inte något som man behöver komma ihåg, för synesteten kan det kännas lika naturligt att femmor är röda som att himlen är blå."

Sådär är det ju för mig! Fast femmor är inte röda, de är orange. Det är treorna som är röda! :) För mig har alla siffror en färg, vissa kan faktiskt ha samma färg men då har de olika nyanser. Även veckodagarna och månaderna har en egen färg eller nyans.

Jag vet inte om följande faller under detta 'tillstånd', men för mig har även själva året en speciell form och månaderna är placerade på ett speciellt sätt. Året är ovalt, ungefär format som ett ägg där den smalare toppen är vintern och den bredare botten är sommaren, vår och höst på sidorna. Det är så jag ser året, med månaderna placerade längs denna oval, i sina speciella färger då. Sedan i takt med att månaderna går så förflyttar "jag" mig längs denna oval. Nu befinner vi oss alltså på den vänstra sidan, ungefär i mitten....
Även veckodagarna är placerade på ett speciellt sätt och det är så jag ser dagarna framför mig, när jag till exempel ska svara på vad jag gör på söndag. 

Hm.......jag har alltså ett 'tillstånd'......

3 kommentarer:

Kim sa...

Jag tyckte att det var jättespännande att se dokumentären jag länkade till för nu förstår jag mycket bättre. Jag antar att jag får sluta retas med dina mattekunskaper. Inte konstigt att det är klurigt att räkna när man ser så som du gör på siffror. =) Men menar du verkligen att vi är på vänstra sidan nu? Går ditt år motsols?

Kim sa...

Förlåt, menar såklart medsols. Jag menade egentligen bara att vanliga årssnurror brukar vara motsols.

Jennica... sa...

Ja, mitt år går medsols, med klockan eller hur man nu säger. Jag ska rita för dig en gång och förklara!