18 augusti 2009

Växthus

Idag gjorde vi en liten utflykt till Classicum som ligger utanför Svedala. Jag har ju en dröm om ett växthus.....jag tycker att de är såå vackra och jag får en så härlig känsla i kroppen när jag ser de som är vackert inredda med både möbler och växter och blommor. 

Ett tag så stoppade jag undan denna drömmen eftersom jag var rädd att jag skulle ta mig vatten över huvudet. Ni som följer min blogg och känner mig, vet ju att jag tycker mycket om växter och blommor, jag tycker det är kul att plantera och planera för trädgården.....men så var det ju den här biten med att ta hand om saker och ting efteråt, att underhålla..... Därför har jag varit rädd att jag skulle skaffa mig ett växthus, och sedan skulle det bara stå där när min "planteringsperiod" är över. 

Men så har jag läst en del tidningar och bloggar och kommit fram till att jag kan ta och stoppa undan den här prestationsångesten som alltid vill göra sig påmind. Jag behöver ju inte bli storodlare bara för att jag skaffar ett växthus! Jag läste om en tjej som kallade sitt växthus för blomrum istället, enbart för att ta död på prestationsångesten. Om jag skaffar mig ett växthus så kommer det ligga lika mycket fokus på att kunna umgås och mysa i växthuset, som det kommer att vara på att odla. Växthus är otroligt vackra och man kan faktiskt inreda dem till en underbar plats att umgås i med vackra sittmöbler!

Efter ett besök på Classicum så blev denna önskedröm inte mindre! Och jag fick med mig Jens i drömmarna också! :)

Det finns en uppsjö olika växthusmodeller och dessa kan man förändra i princip som man vill, när det gäller färg, storlek, typ av fönster, med mur eller utan och så vidare.

Ett vackert i vitt med mur och smala fönster. 

Ett grönt med bredare fönster och utan mur.

Ett rött, även detta med bredare fönster och utan mur.

Ett svart med mur och smalare fönster.

En regnvattentunna är nästan ett måste för den för mig viktiga gammaldags växthusstilen!

Jätte-fint vitt planteringsbord.

Man kan även få en fin nockdekoration för att fullända stilen.


Detta är mest likt det vi fastnade för, dvs ett fyrkantigt. Eftersom vi kommer att vilja möblera vårt växthus med ett matbord så är ett fyrkantigt hus bäst tycker vi, eftersom man då får bra plats att sitta men man får även plats med växter på sidorna. Jag vill gärna ha de smalare fönstren (inte som på denna bilden alltså), eftersom jag tycker de ger mer växthuskänsla än de bredare fönstren, som ger en mer uterumskänsla. En mur hade varit fantastiskt, men det är dyrt så det kan jag avstå från.

När vi kom hem så gick vi direkt ut i trädgården och mätte lite på den plats som vi funderar på. Vi kommer att bygga det i anslutning till ett nytt litet förråd, vi vill byta ut det rostiga vi har idag. Om detta blir av och om det blir som vi tänkt oss, så kommer det att bli helt fantastiskt bra! Drömma måste man få göra!

(Alla foton lånade från Classicum.)

Inga kommentarer: