08 februari 2009



Deltävling 1, Göteborg

Igår gick alltså startskottet för Melodifestivalen 2009, första deltävlingen gick av stapeln i Göteborg. På papperet lät det som ett starkt startfält, men när vi var halvvägs in i tävlingen så hade ingen riktigt bra låt spelats och "melodifestivalkänslan" hade inte infunnit sig. Å andra sidan så brukar det vara så......det tar lite tid innan man kommer in i det.


Årets värdinna är Petra Mede. Inget helt lätt uppdrag att axla värdskapet efter Kristian Luuk som dessutom förra året hade med sig Björn Gustavsson. Men jag tyckte nog att det gick ganska så bra, även om hon inte är en av mina större favoriter. Lite för skränig och lite för hånande för min smak. Hennes humor går ju mycket ut på att just 'håna'. Vi hade en diskussion kring detta igår och jag tycker att det sammanfattas ganska bra med, att det är självklart ok att håna  och göra sig lustig över melodifestivalen. Det är helt ok om man gör det i andra sammanhag, hemma eller var som helst - MEN inte på själva Melodifestivalen! Där tycker jag att man ska ta det man gör på lite större allvar.....jaa, kanske inte superseriöst men i alla fall inte håna de artister som är med. För övrigt är klännigen (kvällens första) som hon bär ovan helt sagolik! :)


Helt rätt enligt min mening att Emilia och Alcazar gick vidare till finalen i Globen. Emilias låt var riktigt bra, tyvärr kändes hennes röst för tunn för att lyfta den. Kanske hon drar på lite mer i Globen, hoppas det! Alcazar är alltid Alcazar, härligt glammig discoglamour. Inte deras bästa låt, men ändå helt ok.



Kvällens outsider var Caroline af Ugglas med "Snälla Snälla". Det var också kvällens vackraste och mest innerliga låt. Jag är glad att den gick vidare till andra chansen, och lite överraskad att den blev vald av den internationella juryn. Det var ändå en låt på svenska där texten gjorde hela låten.

Så, en helt ok första omgång - ska bli spännande att se hur det blir nästa lördag!

2 kommentarer:

Kim sa...

Haha, du har skrivit precis samma som jag! :)

Jennica... sa...

Märkte det efteråt...... :)
Men du har ju recenserat också, det har inte jag...