17 december 2008

Dramatisk morgon!

Igår väcktes vi av en jordbävning. Jag skriver det igen - Igår väcktes vi av en jordbävning!

Detta är verkligen inget man säger varje dag!!! Pratade med Jossan om en sak i går kväll och hör mig själv säga, "...det var precis efter jordbävningen." Det låter ju helt sjukt!

Klockan är 6.20, jag har somnat om igen efter att ha snoozat alarmet på mobilen för andra gången. Helt plötsligt vaknar jag av ett brak. Man hinner tänka mycket på några hundradels sekunder.....trodde att Jens gick upp och brakade i golvet...men jag ser att han ligger brevid mig. Sedan brakar det till igen, högre. Tänkte att är det Jossan som klampar upp för trappan och har vält något. Helt plötsligt så börjar hela sängen skaka - riktigt ordenligt! Då hann jag tänka att Jens skojade....men nej, det gjorde han inte! Det första Jens säger är "Det är en jordbävning!". Vi flyger upp båda två, min första reaktion är att titta ut genom fönstret för jag trodde att en jätte-stor lastbil kört in i huset!

Vi for ner till Jossan som hade vaknat och berättade med stor inlevelse hur hela hennes säng skakat!! Hon sover ju i en loftsäng som redan från början är lite svajig, så det har nog gungat rejält hos henne.

Och Jens hade rätt, det var en jordbävning! Den kraftigaste i Sverige på 100 år! Väldigt läskigt, men samtidigt ganska så fantastiskt att få ha varit med om.

Nu hör det till saken att jag hade haft ont i magen hela natten och sovit jätte-dåligt. Så efter det något kaotiska uppvaknandet så fick jag rusa in på toaletten och kräkas....och jo, maginfluensa... Jippi. Som min chef svarade när jag SMS:ade och sa att jag inte skulle komma in till jobbet: Det är en massa mage att må illa i!! Och det har hon ju rätt i!

Hoppades på att jag skulle ha ätit något konstigt, för i så fall så fanns ju ingen risk att jag skulle kunna smitta de andra. Men svaret fick jag väl när jag efter en hel dag lyckades få i mig en tallrik flingor och den kom upp lika snabbt.... Helt slut och sänkt var jag igår...phu!

Ingen fara med Jompe dock, han sparkar och lever om som han alltid gör! :)

Jag är hemma idag med, är fortfarande trött men inte lika sänkt som igår. Har vågat mig på en smörgås och ett glas youghurt som jag har fått behålla. Mår ganska illa, men tror det mest beror på att jag inte ätit något. Ska se om jag kan få i mig något litet till. Har en tid hos barnmorskan i morgon som jag helst inte vill ställa in, så jag hoppas att jag är ok nu.

7 kommentarer:

Kim sa...

Inte den första på 100 år, bara den kraftigaste sedan dess! Kan informera om att det varit 17 jordbävningar i Sverige den senaste månaden! :)

Jennica... sa...

Fröken Petig! Hallå, jag har maginfluensa...tyck lite synd om mig istället!

:)

Kim sa...

Jag har ju skickat sms och tyckte synd om, men du hör ju inte av dig!

Jennica... sa...

Förlåt!!! Har inte haft mobilen hos mig. Då tar jag genast tillbaka!
Jodå, lite bättre. Har inte mått illa idag och har lyckats äta lite. Är nog bra till i morgon.
KRAM!

Kim sa...

Bra, det är smart för övrigt att vara sjuk precis innan semestern så du slipper det då. Bra tänkt!

Jennica... sa...

Bara de andra slipper det.......

Anonym sa...

Det är ju coolt med en riktig jordbävning :-)
Lena lyckades pricka in arbete nere i Malmö och fick samma mysiga uppvaknande som ni... ...men inte jag inte, jag får aldrig vara med om något...