30 december 2008

"Den mörka ängeln" av Mari Jungstedt



"Den mörka ängeln" är Mari Jungstedts senaste bok. Jag fick den i julklapp och har precis läst ut den. Åhh, vad det är härligt att läsa böcker såhär intensivt! Dessutom himla mysigt att läsa flera böcker av samma författare så intensivt.

"Den mörka ängeln" börjar med att ett mord begås under den stora invigningsfesten av den nya kongresshallen i Visby. Mordoffret är Viktor Algård, Visbys festfixare. Återigen får man träffa Anders Knutas, Karin Jacobsson och de andra poliserna vid Visby polisen. Händelserna som sker efter detta första mord är många och består av ytterligare mord, av tonårsvåld, dödsfall och framför allt så löper tankar kring föräldrarollen som en röd tråd genom hela boken. Svårigheterna, fallgroparna men även den stora glädjen som det ju är att vara förälder.

Huvudpersonerna i boken, förutom poliserna, är en väldigt trasig familj. Barn som växt upp med sin ensamstående mamma, som varit väldigt psykiskt instabil. Sorgligt. Man får även ta del av Anders Knutas problem med sina tonårstvillingar, svårigheten med att vara närvarande, intresserad utan att tränga sig på. Vi får också fortsätta ta del av den hemlighet som Karin Jacobsson avslöjade för oss läsare i förra boken.

Ytterligare en fantastiskt bra deckare av Mari Jungstedt. Blir ni nyfikna på dessa böcker så läs dem, och gärna i ordning om ni har möjlighet. Det behövs inte, man har lika stor behållning av dem oavsett. Men det är klart, att om man kan så blir känslan för karaktärerna ännu större om man kan följa dem i kronologisk tidsordning.

Nu ska jag ta mig an nästa Mari Jungstedt bok, "Den döende dandyn". Även denna fick jag i julklapp! 

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Har inte läst vad du skrev för jag vill inte få förhandsinfo och vet ju inte hur mkt du säger... :) Men jag tänkte just på den här idag (packade ner mina böcker men ej dem jag ännu inte har läst så hon får följa med mig hem till min tillfälliga bostad hos pappa). Ville tipsa dig om att du via sr.se kan lyssna på ett program med Mari Jungstedt som gick den 29 december. Hon var "vinterpratare". Lyssnade precis på det nu när jag packar. Eller om det är bloggar och läser bloggar jag gör... Officiellt sitter jag i gästrummet och packar för fullt. Men efter 15 kartonger tycker jag att jag får ha en paus... :)

Jennica... sa...

Klart man får ha en paus! :)

Vilket bra tips! Jag ska definitivt lyssna på detta, har liksom helt snöat in på hennes böcker just nu.

När jag skriver mina recensioner på de böcker jag läst, så beskriver jag handlingen i stort men avslöjar inga detaljer så att om man inte har läst boken så blir inget förstört. Det jag skriver om handlingen kan man egentligen läsa på baksidan, men så skriver jag lite om vad jag tyckte om boken och om den gav mig några speciella tankar och så.