29 december 2008

"Att älska som en porrstjärna" av Jenna Jameson



När jag fick reda på att vi skulle läsa denna boken till vår bokklubb var min första reaktion, att detta kunde ju bli intressant läsning. En biografi om en av världens mest kända porrskådisar. Tyckte det skulle bli spännande att läsa om varför en söt tjej som Jenna bestämmer sig för att bli porrskådis.

Begavi mig till bokhandeln och skulle köpa boken, de hade ett ex kvar. Helt söndrigt var det.... Och när jag slog upp den förstod jag varför.....boken är på ca 600 sidor, och på var tredje sida ungefär så finns en bild av Jenna. Visst, en och annan bild på henne som barn....men 90% var bilder av henne med mer eller - oftast - mindre kläder. Bestämde mig för att gå till en annan bokhandel eftersom jag gärna köper hela böcker! Men efter att ha gått igenom ungeför sju ex och alla hade "bruten" rygg (pocket) så fick jag ge upp och köpa den som var mest hel. 

Jag reagerade på dessa bilder. Inte för att jag är överdrivet pryd eller så, men jag tycker att om man skriver en bok som skall berätta historien om en liten tjej med väldigt trasslig barndom som växer upp och blir en av världens mest kända porrskådisar så ska den inte säljas in med bilder av tjejen utan kläder. Det blir liksom fel. Hade jag velat se på bilder av en lättklädd tjej hade jag kunnat köpa en annan sorts bok eller tidning. Nu ville jag läsa en biografi för att lära känna tjejen bakom porrskådisen. Det fick jag i och för sig göra, men det kändes fel med alla dessa bilder. Visst, några bilder är ok för att ge en bild av hur det kan se ut. Det jag reagerade på var antalet. Det kändes som om man försökte sälja in boken på fel grunder.

För övrigt var boken intressant att läsa. Absolut inget språkligt mästerverk, men intressant! Hon skriver ofta att hennes uppväxt och de många hemska tragiska händelser som hon råkar ut för, inte har påverkat hennes val av "yrke". Men jag undrar jag.....det är enkelt att läsa mellan raderna att hon är en tjej som söker uppmärksamhet och kärlek, och tror att hon får den genom de val hon gör. Men det blir ju liksom fel sorts uppmärksamhet. 

Läs den om ni vill få en inblick i hur porrbranschen fungerar och hur en vacker tjej växer upp till en av världens mest kända porrskådisar. Läs den inte om ni vill läsa en välskriven text!

Inga kommentarer: