21 juli 2008

"Parfymen" av Patrick Süskind



Läste ut "Parfymen" av Patrick Süskind i morse.

Boken handlar om Grenouille som lever i 1700-talets Frankrike. Han är föräldralös och växer upp på olika ställen, för att som 12-åring få lärlingsplats hos en parfymör. Grenouille är nämligen ingen vanlig människa, han saknar helt kroppslukt och andra människor blir väldigt illa till mods i hans närvaro. Detta leder till att han lever större delen av sitt liv i total isolering, trots detta har han en stor hemlighet. Han är född med ett luktsinne så fint att han kan följa en människa på flera kilometers avstånd.

Dofter blir hans besatthet. Han blir till slut parfymör och lever för att skapa den ultimata doften, den av unga oskuldsfulla kvinnor. Kvinnorna i sig intresserar honom inte - enbart deras doft.

Jag läste denna boken till Bokklubben. Den tjej som valde denna boken har läst den flera gånger och det är en av henne absoluta favoriter. Så långt kan jag inte sträcka mig. Den var inte dålig (tycker inte att man kan säga att böcker man inte tycker om är dåliga.....de passar bara inte mig), men den fångade mig inte. Den koncentrerade ju sig enbart på dofter, vilket var ganska äckligt faktiskt. 1700-talets Frankrike luktade inte gott, om man säger så.

Vanligtvis så används ju synintryck för att beskriva föremål, människor eller platser. I denna boken använde man nästan uteslutande dofter för att beskriva saker. Ovanligt, och ganska intressant. Men det lämnade en ganska unken känsla, när man läste...

Slutet av boken var definitivt bättre än början, här fångades mitt intresse. Det kan också vara så att jag hade mer tid när jag läste slutet och kunde läsa längre stycken i taget. I början så blev det mest 2-3 sidor innan jag somnade, och då kommer man inte in i boken på samma sätt.

Jag kan trots allt rekommendera boken pga att den är ovanlig. Grenouille experimenterar med dofter på ett sätt som man inte kan föreställa sig. Däremot kommer jag inte att läsa om den! :)

Inga kommentarer: