05 maj 2008

Helgpyssel!

Vilken helg! Och så duktiga vi har varit!! Och vädret har ju varit underbart! Måste säga att detta har varit bland de bästa helgerna på länge!!

Lördagens mission var att göra iordning i uterummet! Vi tömde ut alla grejor, ut med alla mattor och ut med allt hö efter kaninen som övervintrat i sin bur därute. Sedan gick jag loss med min nya kompis - högtryckstvätten! Vilken grej! All smuts försvinner och man kan ta upp kampen med de läskiga spindlarna på behörigt avstånd!! :) Allt tvättades, fönstren putsatdes och det kändes så fräscht!

Sedan ryste vi mattorna och satte in allt igen. Sååå fint! Ok, kanske lite kalt utan växter och så, men när man vetat hur det sett ut innan så blev det väldigt fint. Det kändes så otroligt skönt att få det gjort, jag har haft det på min att-göra-lista sedan i höstas. Gjorde liksom aldrig iordning där ute efter sommaren, och det dåliga samvetet har grott i takt med spindelväven! Men nu är det gjort - och det är härligt!

I går var det planterardag! Vi planterade syrener, 5 stycken tillsammans med de spiréor som vi fått av Frank och Lotta. Vi har satt dem i en båge och tanken är att vi ska sätta bord och stolar där och att det ska bli lite berså-känsla. Det kommer att bli super-bra!!

Jens klippte gräset - den är super, den nya gräsklipparen! Jag planterade ulleterneller i stora rabatten så nu är den klar! Det andra har tagit sig bra från förra året så nu är det "bara" att vänta och se hur det tar sig. Jag vill gärna att allt ska växa sig stort och lummigt direkt! :)

Ett annat mission för helgen har varit att hitta dynor till utemöblerna, både de i uterummet och de andra som har stått på framsidan (men som nu ska stå i den nya "bersån"). Det är inte så lätt eftersom möblemangen är gamla och har lika hög (eller låg...) rygg som sits, idag är alla ryggar höga. Dessutom vill vi ha enfärgade svarta....och de flesta dynor är mönstrade i hemska mönster i hiskeliga färger. Huuuu! Men till slut så hittade vi faktiskt precis sådana vi ville ha! De hade bara två inne så de andra har vi beställt, hoppas de kommer till nästa helg!

Eftersom dynorna handlades i Staffanstorp så tog vi en fika hos Frank och Lotta. Mysigt med kaffe i solen! Vi fick med oss ännu fler utemöbler hem! Fyra stolar, och ett bord som vi ska hämta senare. Jätte-fint! Så nu har vi möbler till framsidan också, perfekt!

I går eftermiddag så satte jag igång med ett litet projekt, nämligen att måla den gamla "ljugar-bänken"! Ni vet en sådan där med två stolar/fåtöljer som sitter ihop med ett bord i mitten. Den är gammal, brun och lite sned och ving. Men med vit färg så kommer den att bli söt och funka perfekt att sitta och dricka sitt morgonkaffe i! Jag tänkte placera den mot väggen till "bio-rummet", på baksidan - där är det morgonsol. Och när våra Shersminbuskar har vuxit upp kommer det att bli jätte-mysigt!
Så, jag har nu målat denna en gång i vitaste vitt. Det var väldigt pilligt kan jag säga, men kul! Man ser redan nu att det kommer att bli bra! Väldigt nöjd med mig själv! :)

Goda middagar har vi ätit också! I lördags så blev det grillad lax med färsk pasta och kall limesås. Igår blev det grillad hel fläskfilé med klyftpotatis, tzatziki och sallad. Mums! Jossan är dock redan trött på grillat! :)

Inga kommentarer: