04 mars 2008

Shanghai!!

Nu är jag här!! Det finns så mycket att berätta så jag vet knappt vart jag ska börja. Jag tror jag börjar mitt i, för just nu så har jag inte så mycket tid.

Just nu sitter jag på IKEA kontoret i Shanghai, det finns i samma hus som varuhuset. Vi ska snart börja den utbildning som jag ska hålla tillsammans med två tjejer från IT.

Det är så otroligt många intryck som far runt i huvudet! Det är en stoooor stad..... Här är myyycket människor, mååånga bilar, maaassor av cyklar och mopeder. Idag är himlen nästan blå, men riktigt blå blir den aldrig pga alla avgaser. Här är lite vårkänsla, det är ungefär 10-12 grader och det känns nästan lite varmt ibland. Jag hörde att ni har snö!!!

Det är en modern stad, med både gamla hus men framför allt många höga byggnader och skyskrapor. Det är inte mycket som är typiskt kinesiskt, Shanghai är tydligen väldigt annorlunda jämfört med Peking som har mycket mer kultur. Arkitekturen här är mer västerländsk.

Själva staden är nästan lite futuristisk. Alla byggnader är mer eller mindre uteslutande i olika nyanser av grått (förutom på kvällen och natten då staden lyser upp av alla neonskyltar). Själva infrastrukturen är uppbyggd med olika broar, vägarna går liksom i olika nivåer. Man hade inte blivit förvånad om det kommit små luftskepp mellan husen! :)

De människor som vi stött på har varit väldigt vänliga. De kan dock inte mycket engelska, så det är väldigt svårt att göra sig förstådd. Taxi är ett äventyr med tanke på att det inte går att göra sig förstådd och även om man visar ett visitkort med en adress eller en karta så ser de först väldigt oförstående ut, men det är ändå ett bra sätt att ta sig fram. Det kostar inte mycket och man får se mer av staden än om man åker tunnelbana. Tunnelbana är heller inget bra alternativ om man har lite anlag för klaustrofobi, de har speciella personer på perrongen som hjälper till att pressa in folk på tågen så att alla ska få plats! :)

Det är en fantastisk upplevelse att vara här, men det är otroligt intensivt! Många tankar som snurrar. I förrgår natt kunde jag omöjligt sova och jag saknade Jossan och Jens enormt mycket. Allt är verkligen annorlunda. Maten smakar annorlunda än den kina-mat vi är vana vid i Sverige, det luktar annorlunda, människorna är annorlunda, de har ett annat minspel, deras gester betyder inte samma sak som våra gör. Men nu efter en natts god sömn så är jag fit for fight igen! :) Det är otroligt spännande att vara här, men det ska samtidigt bli skönt att komma hem till lilla Sverige igen!!

Nu måste jag kila men jag hoppas att jag får tid i eftermiddag att skriva mer!

Massor av KRAMAR!!!

Inga kommentarer: