05 mars 2008

Onsdag i Tokyo - Idag!

Klockan 5.00 i morse var det dags att stiga upp och göra sig i ordning för att lämna Shanghai och resa till Japan och Tokyo. Det var ingen rolig morgon eftersom jag vaknade med värk i kroppen och ont i halsen. Vill verkligen inte bli sjuk nu!!!

Klockan 5.45 kom taxin och körde oss i en vansinnesfärd till flygplatsen. Det gick fort....säger inte mer än så. Vi var där lite i sju så vi hade ett par timmar på oss att hitta rätt. Vi tittade lite i taxfree butikerna och tog en morgon-kaffe.

Flygresan gick bra, planet var inte ens halvfullt så man kunde sträcka ut sig. Sov mycket med dubbla filtar och det var jätte-skönt!! Det tog sedan 1 timme att ta sig ut ur flygplatsen, en massa papper att fylla i och en massa köer att stå i. Japanerna är noggranna!

Vi tog en buss till vårt hotell och det tog två timmar, vilket innebar att vi inte var där förrän klockan var fyra! Efter en dusch och byte av kläder ville vi ge oss ut i vimlet - och äta!! Hungriga!!

Ok, Tokyo! Har inte hunnit se så mycket ännu. Men mitt första intryck är att det är renare, mer modernt och mer civiliserat. Men fortfarande massor av människor, bilar och neonljus!! Tänk, det bor 22 miljoner människor i Shanghai och 12 miljoner i Tokyo.....och 9 miljoner i Sverige!

Det blev middag på en japansk krog med japansk mat. Men idag valde vi mycket friterat! :) Vi behövde det efter alla dagar med "slirpig" mat utan kolhyderater. Efter middagen åkte vi till Hard Rock Café som ligger i området Rappongi, som är nöjesområdet här. Där träffade vi två kollegor som också är här, och tog en drink. Kul att träffa dem såhär på andra sidan jordklotet, men det blev en kort kväll. Vi ville hem och lägga oss.

Nu sitter jag här på golvet på mitt hotellrum (som är mycket sunkigare än det jätte-fina hotellet i Shanghai) och har lyckats att koppla upp mig. Så nu är bloggen up-to-date igen!! Har pratat med Jens och Jossan i telefon. Kändes skönt! Jens satt på flygplatsen på Arlanda, han hade varit i Stockholm och gjort en pilot-installation av ett nytt system. Jossan var hos farmor och farfar i Staffanstorp, hon är sjuk stackaren! Känns lite jobbigt att inte vara hos henne då, men hon är i tryggt förvar och det känns tryggt. Skönt att det löste sig för Jens som var tvungen att åka iväg.

I morgon är det dags att gå på Retail Tech mässan som är en mässa för olika tekniska lösningar för detaljhandeln. Får väl se om vi får några nya uppslag och idéer för vår verksamhet. På eftermiddagen ska vi till varuhuset och se hur det ser ut. På fredag är det sushi-frukost på Fiskmarknaden klockan halv sex på morgonen!

God natt allihop!! Nu är klockan kvart över tolv på natten här och det är hög tid att gå och lägga sig. Nu är jag dessutom rejält trött och jag hoppas att jag kan somna direkt. Det här med jetlag alltså....