04 mars 2008

Lördag i Shanghai

Vi kom fram hit efter en lång flygresa (som gick bra) i lördags, mitt på dagen. Efter en taxiresa då vi mest satt med stora ögon och försökte ta in allt vi såg, så kom vi till vårt hotell. Det är ett riktigt fint hotell som ligger i Shanghai stadion. Här kommer de att spela fotboll under OS och på onsdag kommer Beckham hit och spelar...fast då har vi åkt tyvärr! :) Jag bor på 9:e våningen och jag ser IKEA från mitt fönster! Rummet är fint och fräscht och frukosten är super-bra!

Efter att ha lämnat av våra grejor på rummet så spatserade vi runt i stan. Vi tog en taxi till Fuxing park som ligger i ett område som heter Frech Concession och här skulle det vara vacker arkitektur och många små butiker. Eftersom det var lördag så var parken full av helglediga kineser som spelade kort, dansade, flög med drakar och njöt i vårsolen. En äldre man kom fram till oss och förvånade oss med att prata väldigt bra engelska. Han mer eller mindre berättade sitt livs historia för oss! Vi stod med gapande munnar och lyssnade till hans historia om kommunismen, om hans familj som dött av svält, om hans jobb som skeppsdesigner och en massa annat. Vi fick hans adress och har lovat att skriva till honom!

Efter denna upplevelse så promenerade vi omkring till sent på kvällen! Vi gick längs The Bund som är ett promenadstråk med Shanghais paradgata på ena sida och floden på andra sidan. På andra sidan floden ligger det nya Shanghai, vi var på den gamla sidan. Massor av neonljus och människor överallt! Vi gick runt och letade efter en restaurang men hittade ingen....inte så lätt när man inte kan fråga sig fram eller inte förstår det som står på skyltarna! Vi hittade till slut en restaurang vid hotellet där vi åt vår middag. Vi blev inte imponerade av den kineskiska maten precis, ganska slabbigt och smaklöst.... Efter detta kraschade vi i säng!

Reflektioner: mycket människor, mycket bilar, höga byggnader, söta barn, alla spottar hela tiden och överallt, ingen kan engelska, det är inte billigt att shoppa i butikerna i "city", man använder bara cash - man kan inte betala med kort, Starbucks finns överallt, vi har även sett reklam för H&M, alla kineser som arbetar på internationella företag (som IKEA) har ett engelskt förnamn.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Kul att höra av dig. Det låter fantastiskt spännande. Fortsatt trevlig resa önskar

Pappan

Anonym sa...

Hej Jennica
Så spännande berättelse! Ikväll ska
din Jossan sova hos oss och åka bussen till skolan med Molly för Jens skulle till Stockholm. Det ska bli roligt att rå om henne lite. Lycka till, måste rusa till jobbet. Tänk, bildörrarna var frusna imorse så jag kom inte in i min bil! Fick åka med Peter. Ha det gott och var rädd om dig i stora vida världen! Kram Stin

Anonym sa...

En kommentar från Pappan.

Vissa saker tror man inte man kommer att få uppleva.Då tänker jag inte på att Jennica är i Kina och Japan. Nej däremot att hon skriver "så spatserade vi runt i stan.
Fantastiskt.

Pappan

Kim sa...

Hahahahaha, det var roligt! Spatsera är dessutom ett av de klart bästa engelska orden. Stroll!

Kan du inte trycka in en bild också syrran? Nyfis ju! =)

Anonym sa...

Jossan blev sjuk idag... har lite feber, hostar och ont i huvudet. Så tyvärr kunde hon inte sova över hos Molly och Christine... efter många om och men så lyckades Farmorn fixa så att hon kunde vara ledig. Jag lämnade över en trött och hängig (fast glad) tjej till Staffanstorparna redan på tisdagkväll. Själv åker jag till Stockholm tidigt på onsdagmorgon. Jag får gå upp klockan 4.00 ... gahhh!!! Kommer hem vid 18.00. Sexigt... NOOOT!!!

Ha det gott!!!
Puss!!

Anonym sa...

Hej mamma!
Nu är jag hos farmor.
Känner mig lite kraslig.
Har feber och ont i huvodet.
Anars är allt bra!
Hur mår du?

Puss och kram.
saknar dig!!!!
Jossan.

Jennica... sa...

Hej lilla Älsklingen!
Jag hoppas att du mår bättre idag och att du har det mysigt hos farmor och farfar.
I övermorgon kommer jag hem och då ska du få minst en miljon pussar!! :)
Kram från Mamma