23 oktober 2007

Maka och Smovi

I skolan pratar de om kostcirkeln just nu, och de hade fått se en film där de bland annat fått lite tips på enkla mellanmål. Så när jag hämtade Jossan efter skolan så bubblade hon oavbrutet om dessa recept. Det var smörgåsar, smoothies, pannkakstårta med mera. Hon var super-entusiastisk!

Så på vägen hem så handlade vi och Jossan fick själv bestämma vad vi skulle ha till kvällsmat. Det blev "maka och smovi". Hon gjorde allting själv, jag hjälpte henne bara att skära grönsaker. Jag och Jens fick dubbelmackor med ost, sallad, tomat och rödlök. Hon tog en med ost och gurka!

Sedan så gjorde hon smoothies, jordgubb. De bestod av jordgubbsfil, vaniljglass och mjölk. Jag mixade i lite riktiga jordgubbar i min och Jens. Hon bestämde helt själv hur mycket av varje ingrediens det skulle vara i. Hon hällde, bredde och dukade.

Sedan skrev hon lappar för att visa vad hon "lagat". Jag visste ju vad det skulle bli, så detta blev en överraskning till Jens. Namnlappar på våra stolar gjorde hon också! :)

Gåt smovi (= gott smoothie)
Gåt maka (= gott macka)

Inga kommentarer: