30 oktober 2007

"Eldätaren" av Kristian Lundberg

Igår var det träff med Bokklubben hemma hos Jenny.

Denna gången var det boken "Eldätaren" av Kristian Lundberg som skulle diskuteras.



Om man läste på baksidan av boken så fick man intryck av att det var en deckare som utspelades i samtida Malmö-miljö. Det tyckte jag lät väldigt intressant - men ack vad besviken jag blev! Visserligen så innehöll boken mord och det handlade om polisen i Malmö, men det var inte en deckare i vanlig bemärkelse. Ingen intrig, ingen spänning - jag höll på att säga ingen handling, men nästan så kändes det. Språket var dåligt, inget flyt i det. Händelser som staplades på varandra utan någon finess eller "knorr". Nej, det var ingen bra bok alls, det var vi alla överens om.

Så bok-diskussionen blev kort och intensiv. Sedan ägnade vi oss åt en massa annat prat istället och en god middag - kyckling i ädelostsås!

Nästa gång ska vi ses hemma hos mig och jag har valt bok:
"Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda.

Inga kommentarer: