19 september 2007

Yoga - lektion 2

Igår var det andra gången på Yogan!

Kanske var det bara jag, men jag tyckte nog att det gick lite bättre. Inte så att jag helt plötsligt blivit super-vig och smidig, men det gick lättare. Det blev ett bättre flöde i rörelserna.

Det handlar mycket om fokus, om att slappna av, om att andas rätt. Otroligt bra för en stressad själ. Märker ibland att jag spänner magen hela tiden och då är det bra att träna på att slappna av och att andas rätt. Sedan så är det ju mycket statisk styrka också, och det är super-bra.

Vi avslutar passen med avslappning, man ligger raklång på sin matta och bara slappnar av. Då fick jag så otroligt ont i svanken, kunde knappt ligga still. Jag frågade om det efteråt och tydligen var det fler än jag som kände så. Ulrika, vår instruktör, berättade att det är väldigt vanligt i början när man börjar praktisera Yoga. Det man känner är alla spänningar som är på väg ut ur kroppen. Alla rörelser vi gör är mjuka och vi pressar inte kroppen till något som gör ont, så det är inte "farligt". Yoga är en reningsprocess. Så om det gör sådär ont i ryggen så betyder det att man har mycket spänningar i ryggen, och - bra nog - att de är på väg ut, men det kan ta ett tag.

Inga kommentarer: